I februar 2014 sendte Odense Brandvæsen indkøbet af to nye drejestiger i udbud. Udbuddet blev vundet af Falck der repræsenterer Metz i Danmark.
De to nye drejestiger (S1 & S2) er nu kommet til Danmark og er igang med at blive gjort færdig på centralværkstedet i Kolding inden de senere i denne måned skal leveres til Odense Brandvæsen, hvor de erstatter en Bronto F32RLX redningslift fra 2008 på en Scania P340 undervogn samt en ældre Magrius drejestige fra 1993 på Iveco 140 undervogn.
De nye køretøjer er i følge Beredskabsinfo opbygget således:
Chassis: Scania P280
Motortype: DC09 113 280 hk Euro6, dieselmotor, 5-cylindret
Cylindervolumen: 9,3 dm3
Maks. effekt ved 1.900 o/min.: 280 hk (206 kW)
Maks. moment ved 1.000-1.350 o/min.: 1400 Nm
Indsprøjtningssystem: Common rail XPI
Emissionsklasse: Euro 6
Udstødningsrensningsteknik: EGR + SCR
Gearkasse: GA765R, 6-trins fuldautomatisk gearkasse med to kørselsprogrammer og indbygget retarder.
Retarder: AllisonSelve stigerne bliver Metz FD11LG0023 5-sektionsstige med knækled L32 A XS. Stigerne fremstilles i højkvalitets stål-hulprofiler, og vil få en max. arbejdshøjde på 32 m. med redningshøjde ved kurvgulv på ca. 30 m. Den øverste del (1. sektion) vil bestå af to dele. Den yderste del er knækbar med en længde på 4,85 m. og kan sænkes ca. 75°.
Den foldbare redningskurv får tre adgangsmuligheder og en kapacitet på 450 kg. Den har et stort ståareal og er designet til fire personer samt ekstraudstyr. Bunden af kurven forbliver altid vandret, uanset vinklen på stigen.
Billederne er leveret af Gjert Fensman.